Reklamą wielkoformatową możemy określić wszelkiego rodzaju plakaty i bannery, wykorzystywane podczas targów rollupy, a także plansze reklamowe i billboardy. Są one eksponowane w przestrzeni miejskiej na ścianach budynków lub dedykowanych w tym celu konstrukcjach. Z prezentowaniem reklamy wielkoformatowej wiążą się jednak pewne niepisane, aczkolwiek bardzo ważne zasady – jak rozplanować miejsce umieszczenia reklamy? Czy warto uciekać się do stosowania kontrowersji? Dlaczego warto inwestować w reklamę wielkoformatową?
Na co należy zwracać uwagę, umieszczając reklamę wielkoformatową w przestrzeni publicznej?
Reklama wielkoformatowa i jej obecność w krajobrazie miejskim to od dawna temat sporów. Z jednej strony pomaga wypromować wizerunek firmy i zaistnieć w świadomości odbiorców, z drugiej jednak – panuje aktualnie wizualny przesyt stosowanych reklam. Powstał nawet termin “wizualne zanieczyszczenie”, odnoszące się do wpływu reklamy na krajobraz miejski. Dlatego też, jeśli masz w planie umieścić swoją reklamę, przemyśl dokładnie miejsce tak, aby nie utonęła ona w zalewie innych przekazów.
Jak wybrać miejsce na reklamę?
Jednym z pierwszych kroków jest ustalenie grupy docelowej – w przypadku wielkoformatowej reklamy jednym z kryteriów powinno być również analiza miejsc, w które tacy klienci udają się najczęściej. Standardowym przykładem są tutaj szkoły i przedszkole wraz ze stojącymi w ich pobliżu reklamami gadżetów szkolnych lub atrakcyjnych wycieczek dla dzieci. Niestety jednak, w praktyce, często miejsca doboru reklamy są zupełnie nietrafione, co w najlepszym przypadku budzi brak zainteresowania, a w najgorszym – kontrowersje. Pytanie jednak, czy zawsze są one złem koniecznym?
Reklama kontrowersyjna – jak pomaga zdobyć uwagę klientów?
Kontrowersje to chwyt reklamowy znany od dawna. Doczekał się nawet swojej własnej nazwy – shockvertising. Sięgają po niego zarówno znane marki, takie jak United Colors of Benetton, czy też Heyah, jak i firmy dopiero zaczynające swój podbój rynku. Popularnymi tematami wzbudzającymi kontrowersje są oczywiście przemoc, religia i pornografia – często występujące razem.
Odpowiadając na pytanie o to, czy kontrowersja w reklamie jest zła, warto zwrócić uwagę na to, że prawda leży pośrodku. Dużo zależy nie tylko od reakcji społecznej na propagowany przekaz, lecz także od tego, co właściwie jest celem takiej kampanii. Jeśli głównym celem jest szokowanie samo w sobie i zwrócenie na siebie uwagi – istnieje duże prawdopodobieństwo obrażenia uczuć odbiorcy i porażki.
Nie jest to jednak regułą. Reklamy o podtekście erotycznym, stosowane w przypadku reklamowania produktów mniej lub bardziej związanych ze sferą seksualną, mogą okazać się wręcz sukcesem poprzez kojarzenie intensywnych, pobudzających wyobraźnię skojarzeń. Kiedy jednak podtekst erotyczny nie jest wskazany?
Pornografia w reklamie – co na to prawo?
Ogólnie nie istnieje jedna sztywna definicja, pozwalająca jednoznacznie określić to, kiedy reklama powinna zostać wycofana z obiegu z uwagi na gorszące treści. Cały problem tkwi w tym, że granica pomiędzy treściami erotycznymi a pornograficznymi jest dosyć cienka i płynna. Zgodnie z podjętą próbą definicji, treścią erotyczną może być zaprezentowanie czynności seksualnych zgodnych z uwarunkowaniami biologicznymi, lub sprzecznymi z przyjętymi społecznie normami.
Przechodząc do konsekwencji prawnych, prezentowanie treści pornograficznych w sposób, który mógłby narzucać ich odbiór osobom, które sobie tego nie życzą, jest karane jest grzywną, karą ograniczenia wolności lub jej pozbawienia na 2 lata.
W przypadku udostępniania treści pornograficznej osobom małoletnim poniżej 15 lat lub udostępnianie jej nieletnim w celu zaspokojenia własnych, lub cudzych potrzeb seksualnych, przewidywana kara wynosi do 3 lat pozbawienia wolności.
Czy warto inwestować w reklamę wielkoformatową?
Reklama wielkoformatowa potrafi wzbudzać kontrowersje swoim przekazem, czasem jednak są one potrzebne, by poruszyć świadomość społeczną w kwestiach związanych z niepełnosprawnością, rasizmem lub innymi tematami uznawanymi za społeczne tabu. Ponadto jej kolejnym plusem jest długotrwałe oddziaływanie na odbiorców w sposób masowy, co podnosi szansę na trafienie w odbiorców z grupy docelowej. Coraz częściej, aby uniknąć wizualnego zanieczyszczenia, reklamy wielkoformatowe zaczynają wpisywać się w charakterystyczny krajobraz miejski. Powierzenie jej stworzenia odpowiedniej placówce, takiej jak drukarnia wielkoformatowa w Katowicach da Ci pewność dobrze zainwestowanych środków.