O Portalu     Struktura Witryny     Kontakt

Rower elektryczny, czyli frajda bez zmęczenia

Rowery elektryczne, zwane również e-bikes, w Polce jak i na całym świecie cieszą się rosnącą popularnością. Pojazdy te nie różnią się znacząco od popularnych jednośladów. Ich jedynym dodatkowym wyposażeniem jest bateria, silnik oraz komputer z wyświetlaczem, sterujący pracą silnika.

Urządzenia te wspomagają proces pedałowania i wyraźnie ułatwiają nam jazdę. Dzięki temu jesteśmy w stanie przemieszczać się na większe odległości, nie odczuwając silnego zmęczenia. Co ważne, rowerów tych możemy używać niezależnie od pogody, nawet podczas deszczu, bez obaw o popsucie się sprzętu. Jeżeli jednak zechcemy udać się na przejażdżkę w tradycyjny sposób, nie ma przeciwskazań, aby wyłączyć mechanizm wspomagający. Możemy wtedy cieszyć się klasycznym rowerem, napędzanym tylko przez nasze mięśnie.

Przyjrzyjmy się zatem bliżej budowie e-rowerów

Używanie słowa ‘’bateria’’ odnośnie wyposażenia elektrycznych rowerów jest sporym uproszczeniem, gdyż tak na prawdę rowery te posiadają akumulator składający się z dużej ilości ogniw akumulatorowych. Wtedy taka konstrukcja nazywana jest baterią akumulatorów. Przechodząc do sedna, akumulator rowerów elektrycznych możemy ładować w zwykłym gniazdku elektrycznym. Nie jest to długotrwały proces. Zależnie od modelu i pojemności trwa on ok. 2-3 godzin.

Jednorazowe naładowanie go do pełna generuje koszt ok. 30-60 groszy.

Z tego względu elektryczne rowery są uznawane z niezwykle ekonomiczny środek transportu. Zwróćmy jednak uwagę na opony naszego jednośladu. Słabo napompowane będą powodowały szybsze zużycie się baterii i konieczność częstszego ładowania. Odnośnie materiałów wykorzystywanych do akumulatorów, rośnie popularność zasilania jonowo-litowego, które jest lekkie i wydajne. Całkowicie odchodzi się natomiast od starszych żelowych konstrukcji, które były ciężkie, miały małą wydajność, a ich niska odporność na temperatury znacznie utrudniała użytkowanie. Co do montażu – akumulator jest zazwyczaj umieszczany na bagażniku lub na ramie. Silniki natomiast znajdują się na przednik kole oraz przy korbie.

e-bike - rower elektryczny

Ich minusem jest niestety fakt, że rowery elektryczne ważą znacznie więcej niż standardowe jednoślady. Ich ciężar oscyluje w granicach 20-26 kg. Sam akumulator wraz z sinikiem waży kilka kilogramów. Pamiętajmy jednak, że ciężar ten podczas jazdy nie jest odczuwalny. Ich cena również jest zazwyczaj wyższa- waha się w granicach od 4 tysięcy w górę.  Co ciekawe, nawet Unia Europejska ma swój wkład w funkcjonalność elektrycznych rowerów. Istnieją pewne regulacje mówiące, że moc silnika w e-rowerze nie może przekraczać 250 Watów. Ponadto wspomaganie pedałowania musi się wyłączać po przekroczeniu 25 km/h.

Kto powinien zainwestować w rower elektryczny? Rowery te występują w trzech wersjach- miejskiej, górskiej oraz trekkingowej. Wybór zależy od nas i od celów jakie chcemy osiągać. Badania przeprowadzone na właścicielach owych pojazdów dowodzą, że korzystają oni z nich aż trzy razy częściej niż właściciele standardowych jednośladów.  Każda osoba, która lubi aktywnie spędzać czas oraz wybierać się na dłuższe podróże na pewno będzie zadowolona z takiego sprzętu. W obecnych czasach, kiedy dbałość o środowisko jest bardzo modna, wiele osób dojeżdża do pracy na rowerze. Nawet przedstawiciele poważnych korporacji sięgają po ten środek transportu. Jeśli chcesz ekologicznie dotrzeć do pracy i jednocześnie zachować świeży wygląd e-bike jest stworzony dla ciebie. Również starsze osoby, których kondycja nie jest już w znakomitej formie, będą mogły w przyjemny sposób popracować nad wydolnością swojego organizmu.

Author: Wałbrzyszanin

Prosimy o udostępnienie