Rowery elektryczne, zwane również e-bikes, w Polce jak i na całym świecie cieszą się rosnącą popularnością. Pojazdy te nie różnią się znacząco od popularnych jednośladów. Ich jedynym dodatkowym wyposażeniem jest bateria, silnik oraz komputer z wyświetlaczem, sterujący pracą silnika.
Urządzenia te wspomagają proces pedałowania i wyraźnie ułatwiają nam jazdę. Dzięki temu jesteśmy w stanie przemieszczać się na większe odległości, nie odczuwając silnego zmęczenia. Co ważne, rowerów tych możemy używać niezależnie od pogody, nawet podczas deszczu, bez obaw o popsucie się sprzętu. Jeżeli jednak zechcemy udać się na przejażdżkę w tradycyjny sposób, nie ma przeciwskazań, aby wyłączyć mechanizm wspomagający. Możemy wtedy cieszyć się klasycznym rowerem, napędzanym tylko przez nasze mięśnie.
Przyjrzyjmy się zatem bliżej budowie e-rowerów
Używanie słowa ‘’bateria’’ odnośnie wyposażenia elektrycznych rowerów jest sporym uproszczeniem, gdyż tak na prawdę rowery te posiadają akumulator składający się z dużej ilości ogniw akumulatorowych. Wtedy taka konstrukcja nazywana jest baterią akumulatorów. Przechodząc do sedna, akumulator rowerów elektrycznych możemy ładować w zwykłym gniazdku elektrycznym. Nie jest to długotrwały proces. Zależnie od modelu i pojemności trwa on ok. 2-3 godzin.
Jednorazowe naładowanie go do pełna generuje koszt ok. 30-60 groszy.
Z tego względu elektryczne rowery są uznawane z niezwykle ekonomiczny środek transportu. Zwróćmy jednak uwagę na opony naszego jednośladu. Słabo napompowane będą powodowały szybsze zużycie się baterii i konieczność częstszego ładowania. Odnośnie materiałów wykorzystywanych do akumulatorów, rośnie popularność zasilania jonowo-litowego, które jest lekkie i wydajne. Całkowicie odchodzi się natomiast od starszych żelowych konstrukcji, które były ciężkie, miały małą wydajność, a ich niska odporność na temperatury znacznie utrudniała użytkowanie. Co do montażu – akumulator jest zazwyczaj umieszczany na bagażniku lub na ramie. Silniki natomiast znajdują się na przednik kole oraz przy korbie.
Ich minusem jest niestety fakt, że rowery elektryczne ważą znacznie więcej niż standardowe jednoślady. Ich ciężar oscyluje w granicach 20-26 kg. Sam akumulator wraz z sinikiem waży kilka kilogramów. Pamiętajmy jednak, że ciężar ten podczas jazdy nie jest odczuwalny. Ich cena również jest zazwyczaj wyższa- waha się w granicach od 4 tysięcy w górę. Co ciekawe, nawet Unia Europejska ma swój wkład w funkcjonalność elektrycznych rowerów. Istnieją pewne regulacje mówiące, że moc silnika w e-rowerze nie może przekraczać 250 Watów. Ponadto wspomaganie pedałowania musi się wyłączać po przekroczeniu 25 km/h.
Kto powinien zainwestować w rower elektryczny? Rowery te występują w trzech wersjach- miejskiej, górskiej oraz trekkingowej. Wybór zależy od nas i od celów jakie chcemy osiągać. Badania przeprowadzone na właścicielach owych pojazdów dowodzą, że korzystają oni z nich aż trzy razy częściej niż właściciele standardowych jednośladów. Każda osoba, która lubi aktywnie spędzać czas oraz wybierać się na dłuższe podróże na pewno będzie zadowolona z takiego sprzętu. W obecnych czasach, kiedy dbałość o środowisko jest bardzo modna, wiele osób dojeżdża do pracy na rowerze. Nawet przedstawiciele poważnych korporacji sięgają po ten środek transportu. Jeśli chcesz ekologicznie dotrzeć do pracy i jednocześnie zachować świeży wygląd e-bike jest stworzony dla ciebie. Również starsze osoby, których kondycja nie jest już w znakomitej formie, będą mogły w przyjemny sposób popracować nad wydolnością swojego organizmu.